Fietstocht naar Santiago de Compostella

Santiago de Compostella is een zeer bekend christelijk pelgrims oord. Volgens de overlevering is Sint Jacobus, één van de dicipelen van Jezus begraven in Santiago de Compostella. Op zijn graf is een prachtige kathedraal gebouwd. Deze kathedraal is het eindpunt van de pelgrimstocht. Oorspronkelijk werd de pelgrimstocht te voet gedaan. Maar vandaag de dag doen mensen de pelgrimstocht ook op de fiets. De route naar Santiago de Compostella in Spanje vanuit Nederland gaat door Belgie en Frankrijk en is in totaal 2300 kilometer lang.

Twee vrienden uit Nederlanden besloten om deze pelgrimstocht te gaan maken. Allebei met pensioen na hun loopbaan, Henk Oude Elfering en Henk Boender (Henk&Henk) besloten om de pelgrimstocht per fiets af te leggen en alle benodigheden voor kamperen en koken op de fiets mee te nemen!

Ze begonnen hun tocht op 17 mei 2008 in Nederland en kwamen op 17 juni 2008 aan in Santiago de Compostella. Dit betekent dat ze gemiddeld 100 kilometer per dag gefietst hebben. In het begin van de tocht kregen ze te maken met veel regen, wind en koud weer. Dit maakte de tocht extra moeilijk maar ze hielden vol.

Tussen Frankrijk en Spanje zijn de Pyreneën. De wegen over deze bergen klimmen tot 1300 meter hoogte, hetgeen een echte uitdaging vormde, maar Henk & Henk overkwamen ook deze obstakels. Meestal sliepen ze in hun tentje op campings maar soms kozen ze ervoor om de nacht door te brengen in gastverblijven langs de route. Daar ontmoetten ze ook andere pelgrims op weg naar Santiago de Compostella. Sommigen van hen ook per fiets maar ook velen ook te voet, een reis van minstens 3 maanden vanuit Nederland.

Henk & Henk besloten om van hun tocht een sponsortocht te maken om geld in te zamelen voor de Stichting SARI. Deze stichting SARI in Nederland helpt de Indiase stichting Suyam de Siragu school te steunen. Veel sponsoren doneerden bedragen en het totaal kwam uit op € 4500!

Toen ze weer terug kwamen uit Compostella per vliegtuig werden ze op Schiphol uiteraard opgewacht door de echtgenotes. Ook was Gerard Helmink, oprichter van de stichting SARI, aanwezig om ze welkom thuis te heten en trots de totale opbrengst van hun sponsor tocht bekend te maken. Namens de kinderen van Siragu school in India feliciteerde Gerard Helmink hun met het volbrengen van de tocht en bedankte hun hartelijk voor het bijeengebrachte bedrag voor SARI!